YA ALLAH..!

Diari Penulis



Bismillahirrahmanirrahim..Salam ukhuwwah kembali kepada sahabat dan sekalian pembaca blog ini.Alhamdulillah setelah seminggu menyepi, Allah memberi peluang untuk saya tenang mengadap komputer.Agaknya sudah seminggu saya bercadang untuk menulis "article" berkait dengan ceramah dan kuliah yang saya sampaikan kepada masyarakat dan pelajar-pelajar di daerah ini.
Suka saya menyentuh tentang kandungan kuliah maghrib yang saya sampaikan di surau SMK KM pada 23&30 JUN yang lalu. Tujuan saya sampaikan ini bertujuan berkongsi dan berbincang dengan sidang pembaca agar dapat dijadikan instrument dakwah dan ilmu yang dapat dimanfaatkan.

Bab Bagaimana mengenal Allah yang bersifat Wajibul Wujud di alam maujud. Sanya berfirman Allahu Jalla Wa ala dalam surah Ali Imran ayat 190-191:
Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang Yang berakal.(Iaitu) orang-orang Yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini Dengan sia-sia, Maha suci engkau, maka peliharalah Kami dari azab neraka".

Selain Alam dimensi luar yang dituntut untuk dikaji dan diperhatikan, Allah juga menuntut kita memerhatikan diri sendiri agar berdalilkan kita dengan adanya, Kuasanya dan hebatnya Allah dalam erti kata rububiyyah serta Uluhiyyah juga Asma' dan sifat Allah. Perhatikanlah akan firman Allah Jalla Wa ala dalam surah Azzariat ayat 21 yang bermaksud :
"Dan juga pada diri kamu sendiri mengapakah tidak kamu memikirkannya?

Hamzah pada perkataan "Afala"(Mengapakah tidak) dipanggil Hamzah Istifham yang menunjuk pertanyaan atau istilah ice-breaking Allah supaya manusia rasa terpanggil disebalik seruan Allah itu.

Kuliah kali ini saya menekankan mengenal diri supaya kita dapat berdalil wujudnya Allah yang di tanganNya segala kekuasaan dan sekali gus menyatakan betapa kerdilnya kita hamba yang tidak punya apa-apa. Kuliah kali ini juga lebih mengutarakan dwi dimensi yang saling memantul,seperti adanya Maf'ul(Yang dibuat) sepantas adanya Fa'il(Pembuat) dan juga adanya Makhluq(yang dicipta) sepantas adanya Khaliq (Pencipta). Dua dimensi ini tidak akan terpisah sama sekali dari akal manusiawi yang bersifat fitrah.
Justeru teringat saya pada bait-bait syair Allamah Al-Laqqoni di dalam kitabnya yang diberi nama Matan Jauharah Tauhid(Bait-bait Permata Tauhid) yang bermaksud : "(51, 255, 51);(Apabila engkau hendak kenal akan Allah SWT) Maka perhatikanlah diri engkau kemudian berpindahlah pula ke alam yang tinggi kemudian alam yang rendah".
Dalam mengenal Makhluq berbangsa manusia, ketahuilah bahawa sanya manusia mempunya 3 unsur penting iaitu Jasad, ruh dan akal. Mengenal diri bukan hanya mengetahui hanya pada nama, bin, keturunan serta keluarga,pangkat dan tempat tinggal..kerana kalau itu yang dikatakan mengenal diri ternyata iainya tidak akan sampai kepada mengenal Allah. Bagaimana untuk mengenal diri??? perhatikan akan firman Allah Jalla wa ala dalam surah al-Mukminun ayat 12-14 menceritakan salah satu unsur ciptaan manusia iaitu jasad:
"dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah. kemudian Kami jadikan "pati" itu (setitis) air benih pada penetapan Yang kukuh. kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku. lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu Dengan daging. setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk Dia menjadi makhluk Yang lain sifat keadaannya. maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta".

Sebagai rumusan kuliah maka saya nyatakan tiada siapa yang dapat menggagalkan Allah bila Dia ingin cipta dan tadbir setiap ciptaanNya dan tiada siapa yang dapat campurtangan dalam penciptaan dan pentadbiranNya.Subhanallah!!Seberapa ramai para ibu dan ayah yang inginkan anaknya lahir berkulit cerah tiba-tiba si anak lahir berkulit gelap, seberapa ramai doktor yang mahukan kelahiran seseorang ibu tepat pada duenya tetapi jarang sekali tarikh bersalin berbetulan dengan ramalanya, seberapa ramai kita mengharapkan sempurna jasad tetapi ada juga dilahir dalam keadaan cacat?!Justeru atas kehendak siapa semua ini berlaku?tentu jawapannya atas kehendak Allah. Allah menerangkan kepada manusia betapa uniknya penciptaan manusia melalui proses-proses tertentu yang diterangkan oleh 'arkitek manusia 'itu sendiri mendahului pakar-pakar biolgi dan saintis. Penemuan-penemuan kajian genetik yang didakwa pada pertengahan abad ke-20 oleh pakar genetik British William BatesonAlfred Hershey dan Martha Chase pada tahun 1952 adalah dianggap begitu baru yang hanya menjadi pengukuh kepada bukti-bukti keagungan Allah yang diwahyukan kepada baginda Rasulullah sebelum zaman manusia mengenal istilah kromosom X dan Y ,embrio dan kajian-kajian yang lain.

Kemudian setelah saya jelaskan tentang penciptaan unsur jasad manusia, maka kuliah saya beralih kepada pentadbiran Allah ke atas setiap jasad ciptaanNya. Dengarlah akan firman Allah SWT dalam surah al-Waqiah ayat 85: dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu, tetapi kamu tidak melihat"

Allah ingin memperingatkan manusia betapa dekatnya Allah dengan manusia, justeru siapakah yang memberikan denyutan kepada nadi sehingga ia dapat berdenyut setiap saat?siapakan memberikan oksigen kepada paru-paru sehingga ia dapat bernafas, siapakah yang memberikan cahaya kepada pandangan mata sehingga ia dapat melihat?banyak lagi persoalan yang tidak pernah kita ambil endah dikala semuanya Allah jadikan untuk kita. Disaat nikmat itu hilang mungkin pada masa itu kita baru berkata aduhai tuhanku, kami telah melihat dan mendengar akan bukti keagungan Mu, kiranya dapat Engkau kembali kami ke dunia yang kami pernah hidup seperti dahulu agar kami dapat membuat amal kebajikan. Sebelum ajal bertandang, ayuh kita sedarkan diri kita agar kembalikan diri dalam perasaan fakir dan hina terhadap Sang Pencipta yang Maha Agung.
InsyaAllah sekiranya Allah masih lagi beri kesempatan dan semangat, saya akan menulis antara sebahagian bahan-bahan kuliah dan ceramah yang telah saya sampaikan kepada masyarakat di sabah ini.Kuliah Magrib akan datang saya bercadang membahas keunikan ruh dan perjanjian diri(sir) dengan Allah semasa berada di alam arwah. Andainya ada peluang juga saya cuba menulis apa yang wajar dari ceramah saya akan datang bertajuk di mana bumi dipijak di situ Islam dijunjung yang dijangka disampaikan di Kg Salimandut pada 18 Julai dalam Program nadwah kepimpinan serta Program pada 23 Julai di Kundasang Ranau pada 23 Julai bertajuk Syaksiah pemuda Islam. Diharapkan pembaca yang ada keinginan berkongsi pengalaman dalam bidang dakwah dapat ingat-ingatkan saya dalam box 'bincang'.Wallahu a'lamu bissowab, wa ilaihi marji 'u wal Ma ab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan