YA ALLAH..!

SALAM HIJRAH&SELAMAT MENGHADAPI 2010



Salam Hijratur Rasul serta menyambut tahun 1431H dan tahun 2010..KULLU 'AM WA ANTUM BIKHAIR! may Allah bless us all. ameen Ya Rabb. Daripada Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, beliau berkata: Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam telah bersabda, “Seorang Muslim itu ialah orang yang menyelamatkan saudara Muslim yang lain daripada (kejahatan) lidah dan tangannya. Dan seorang yang berhijrah ialah sesiapa yang berhijrah daripada perkara yang ditegah oleh Allah.”
(Hadis riwayat al-Bukhari, Abu Daud dan Nasa’i)


Huraian:
Hijrah menuntut kepada pengorbanan yang besar, demi melaksanakan segala perintah Allah SWT kerana makna Hijrah itu sendiri ialah suatu pengorbanan untuk membawa perubahan. Tiada perubahan ke arah yang lebih baik dan cemerlang yang tidak memerlukan pengorbanan. Perubahan adalah tuntutan hidup daripada sesuatu yang buruk kepada yang baik, dan daripada yang baik kepada yang lebih baik, daripada sifat Mazmumah kepada sifat Mahmudah. Oleh itu, mengingati peristiwa hijrah Rasulullah SAW bukan sekadar menyebut dan mengingati peristiwa bersejarah itu sahaja, tetapi yang lebih penting ialah menghidupkan “Budaya Hijrah” dalam kehidupan kita seharian.

Semoga tahun ini lebih baik dari semalam. Kesempatan ini ana merakamkan ucapan setulus kemaafan atas segala kesilapan diri dan keluarga.Salam ukuwwah Islamiah buat sahabat dan sahabiah di mana jua kalian berada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan