YA ALLAH..!

HIDUPKAN SEMULA SUASANA ISLAMI MELALUI USRAH


Alhamdulillah..nampaknya sebahagian sahabat-sahabat Kota Marudu makin memberikan komitmen kepada Usrah, teringat saya tentang kata-kata naqib saya dulu seketika sempat di marikulasi UIA:"tulang belakang kepada ummah itu adalah jamaah, tulang belakang kepada jamaah itulah tarbiah, tulang belakang kepada tarbiah adalah usrah dan tulang belakang kepada usrah orang yang berjuang dalam hidup kerana akidahnya.."

Teruja saya kepada kata-kata yang selalu saya tulis pada buku-buku kegemaran saya masa zaman siswa dulu yang saya petik dari kata-kata reformis Ikhwan abad ke 19:"Sekiranya kita hidup kerana untuk kita, maka hidup ini amatlah singkat, bermulanya dengan bermulanya kita dan berakhirnya kita dengan kematian. tetapi seandainya kita hidup kerana perjuangan akidah, maka kehidupan ini amatlah panjang lagi mendalam, bermulanya dengan bermulanya manusia dan berakhirnya dengan berakhirnya manusia"( dengan berlakunya kiamat).

Tahun lepas usrah kurang konsisten..alhamdulillah berkat dorongan Ustaz Nor fadli Assabaqi yang sering bertanya khabar..didorong oleh beberapa cetusan kesedaran yang lain yang mungkin datang dari lubuk hati...kami cuba gagahi untuk terus hidupkan suasana Islam yang dirindui ini yang kian hari kian ditinggalkan.

'Naqib' bagi diri yang tidak punya kekuatan maknawi mahupun ilmu ini..yang selalu dicuit rasa kerdil untuk menjalankan urusan dan amanah yang diberikan..adalah terasa amat berat(Meskipun ringan bagi Insan yang perkasa jiwanya).Namun disebalik amanah ini, telintas untaian kata-kata penuh selamba Syekh Al-Legehi di multaqo.."Kalau nak tunggu layak sememangnya tiada siapapun yang layak, kadang-kadang saling berharap akhir sekali gerak kerja terbengkalai"(begitulah lebih kurang). Nur kesedaran yang datang bertandang jangan biarkan ia pergi begitu sahaja..kerana di saat kematian menerpa kita tidak tahu samaada hidayah itu mengelilingi kita atau ia terlampau jauh di sebalik kelam bungkam untuk kita gapai disaat cemas itu. Kita tidak tahu mampukah lidah kering dari zikrullah ini mampu menjawab pertanyaan Rabbul a'la kemana sudah kita habiskan masa kita di dunia ini: pada agamanya?pada kepentingan diri semata-mata tanpa menghiraukan keluarga dan masyarakat?atau episod perjalanan yang kita lalui ini hanya ibarat kayu mati yang dihanyutkan kemuara sungai tanpa ada suatu ghoyah(Visi) kehidupan?

Saya percaya persoalan ini kadang-kadang selalu kedengaran pada telinga batin setiap amilin yang mempunyai kesedaran. Justeru untuk menjawab solan ini, terasa dalam diri ini masih jauh untuk mendapat klasta mujahid atau muharrik. Jauh sekali pangkat Syahid, terasa banyak lompang dalam diri yang serba kekurangan ini untuk membuktikan cinta pada Ilahi.

Atas kekurangan inilah biarlah kita bertekad untuk bangunkan ikatan atas nama cintakan Allah..Atas kekurangan ini terasa diri mahu ditegur dan dibimbing biarpun seorang naqib,dan di atas kekurangan ini ia perlu diajar untuk mengajar cara memimpin.Lantaran itu,diri ini menyeru diri ini dan jiwa-jiwa yang sentiasa sedia menerima nasihat dan teguran dari hati-hati yang jujur: "Ayuhlah kita bangunkan halaqah usrah dan suburkan iman dalam diri dan bangunkan ilmu di atas perjalanan yang sama-sama kita garap". Sememangnya azam kita usrah bukan lagi berkarung dalam ruang lingkup sempit dengan hanya mendengar leteran naqib..sebaliknya tempat kita membina kemanisan ukhuwwah dan membina asas Islami di atasnya..tempat kita menyumbang fikrah dan ilmu, dan tempat kita merancang atas nama ketuanan Islam. dan tempat kita mengadu dan sama-sama mencari peyelesaiannya.. sehingga kekuatan itu masuk kelubuk hati kita dan menyelinap masuk dalam rutin keluarga dan menjalar ke dalam denyut nadi masyarakat daerah kita.

Semoga ada yang terus menerus tampil untuk memperkukuhkan niat suci ini..biar muka kita silih berganti orang yang menyampaikan tazkirah,bersilih ganti menyampaikan khutbah dan ceramah,bersilih ganti menjadi imam dan mengepalai program Islami.Kerana Amanah ini tidak terhenti hanya liabiliti seseorang yang dikatakan layak lantas yang lain mengundurkan diri menyatakan tidak layak. Kerana kelayakan sebenar adalah bergantung pada lontaran buah iman yang kita berikan untuk dikecapi oleh mad'u yang berada disekeliling kita. Lontaran itu bermula pada hati yang mahu..meskipun pada awalnya tidak tahu..kerana tahu akan datang selepas mahu insya Allah. Semoga kita Istiqamah dalam meneruskan usaha yang sedikit ini..Kepada Allahu Jalla wa ala dipohon maghfirah dan keampunan dan kepadaNya ditumpukan sekelian munajat. Amin Ya Rabb.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan