YA ALLAH..!

KERINDUAN PADA AYAHABONDA&DESA MAKIN MEMBARA


Sambil menaip buat kerja-kerja ijtimaei dan jamaei aku membiarkan telinga melayan takbir hari lebaran yang bakal menjelang..tiba-tiba air mataku menitis mengenang kampung halaman. Rupanya hampir setahun aku tidak pulang semenanjung..sungguh syahdu mengenang kan ayahbonda, adik beradik dan sanak saudara &teman-teman di seberang sana. Mengenang suasana raya masa remaja dan kanak-kanak dulu disulami kumandang takbir, diwarnai ziarah dan kunjung mengunjung, diikat dengan maaf dan restu dan hidangkan dengan juadah yang istimewa..rasanya ingin saja terbang ke kampung halaman sepantas buraq.

sesekali aku menoleh pada si sulung dan si tengah..barangkali mereka tidak pernah memahami erti kerinduan dipagi aidilfitri..seperti yang kurasakan sekarang ini. Tahun lepas kami pulang..si sulung baru mahu belajar bercakap, si tengah baru mahu belajar berjalan..kini sulung petah mengungkap kata sambil mengukir memek muka yang cute,. Tengah pula sudah boleh memanjat rak pinggan di dapur dan almari..emm rupanya kedewasaan anakanda kesayangan ku ini menandakan betapa lama aku berkelana di negeri orang. Sesekali pulang isteriku selalu mencuit bahu memintaku menatap betul-betul wajah abah dan ma..memang kusedar garisan pada wajahnya amat ketara usianya makin meningkat..jarang-jarang menatap air wajahnya amat jelas meriwayatkan saban hari usia tersisa sudah makin banyak dimamah waktu..Kekadang tidak sedar adik-adik sudahpun dewasa. Seingat semasa tinggal mereka semasa aku nak sambung belajar ke Mesir, mereka masih kanak-kanak minta dilayan dengan gurau senda. Tapi sekarang segalanya berubah.Itulah perjalanan insan yang selalu merantau..dalam manisnya kenangan ada nikmat kesempatan yang sudah banyak hilang..
Chik, Mek, Ayahnor,Tokda, Pakcu him dan ramai lagi orang-orang tua dikampung hari berganti hari sorang berganti sorang telah pergi mengadap rabbul Izzati..tidak kurang juga kenalan sedesa yang seangkatan ada yang pergi dahulu dek kemalangan dan penyakit yang menimpa . Itulah bila tiba di kampung mesti ma &abah bercerita si anu &si anu dah takda lagi.

Balik kampung kekadang terasa sepi kalau tidak dimeriahkan dengan aktiviti kekeluargaan. Mungkin usia merantau agak panjang padaku, dan seingatku tidak pernah ku di kampung lebih 2 minggu bercuti..hanya tahun lepas sahaja sebulan cuti..itupun kalau aku berjalan masuk kampung sendiri macam orang-orang tua kecilkan mata dan kedutkan dahi..agaknya mereka cuba mengenal siapa yang mundar mandir kampung mereka..Tambah-tambah banyak domestik imigran yang menetap kat kampungku..Wajah-wajah remaja yang kutatap di desaku pun agak asing sepanjang memoriku..agak inilah baby dan kanak-kanak yang kulihat bermain-main semasa kutinggalkan desa ketika mula-mula merantau seawal 1997..

Banyak lagi yang nak diungkapkan tentang kampungku..belum cerita padang permainan ku ketika kecil..tempat main nusut&decok hambat sama teman-teman sedesa, hutan kg cherang belakang rumah tempat aku melastik burung, memukat ikan,cari siput, tutun lembu dan bela kambing biri . Namun.. kini segalanya hampir berubah, sudah jadi perkampungan baru.. tampak tar menyusur kedalam kampung sampai kereta pun dah dapat limpas. Belum cerita lagi balaisah tempat ku selalu belajar kitab dengan arwah ustaz Daud, Ustaz Nik Amat, dan Ayah Mat..Belum cerita lagi rumah peninggalan arwah datuk &nenek yang sekarang belakang rumahnya dijadikan jalanraya dan hampir roboh..belum cerita lagi suka duka di kampung..Belum cerita lagi sungai tempat ku bermandi manda bersama kawan-kawan, pantai tempat kami mencari remis dan kepah dan main askar dalam kubu Jepun..Sekarang tak terungkap lagi dalam bait-bait ini untuk dikisahkan. Lantas...sesekali aku tercari secalit erti, sesekali aku terpegun, sesekali terasa sayu&hiba, sesekali terasa sayang, sesekali terasa terasing..dan sesekali terasa terkenang..betapa indahnya kampungku yang mengungkap sejuta memori kedewasaanku..ianya hanya tersimpan dalam benakku..untuk dibuat cerita bari buat anak cucuku..Zaman tentunya tidak akan berputar kembali..ianya betul2 hanya sekadar memori..memori yang mungkin sukar difahami oleh anakcucuku nanti..mungkin kerana mereka hidup dalam dasawarsa yang cukup berbeza..atau mungkin juga mereka hidup tidak sejerih yang kulalui. miss U ayah bonda nenda dan keluarga..miss U desaku Indah permai..Kampung Tok Burung...tanah tumpah darahku..Kenangan ini sukar untuk dilakarkan..kerana ia amat mendalam untuk menilai erti kedewasaan dan usia..amat mendalam untuk diamati..amat mendalam untuk mengenal erti diri..2.30 pagi, 28 Ramadhan 1430 H.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan