YA ALLAH..!

Program Dakwah bersama Saudara Baru





Pada 17 Okt yang lalu(Gambar silap setting tarikh), mahasiswa UMS di yang dikelolai oleh adik Khairudin daud dan rakan-rakan seperjuangannya turun ke perkampungan saudara-saudara baru di Kampung Adab Bangau Kudat yang bertujuan memperkenalkan kepada mereka tasawwur Islam yang sebenar. Apa yang agak terharu ialah sambutan yang meriah dan Roh Islam yang ditunjukan oleh muda mudi kampung dalam memberi komitmen kepada setiap pengisian. Antara pengalaman penulis yang tidak dapat dilupakan sebaik saja dijemput sebagai panel forum untuk penduduk di kampung tersebut ialah pertemuan empat mata dengan saudara Abdul Bakri Abdullah.Sekali Imbas saya katakan insan ini sudah lama memeluk Islam. Sebelum, semasa dan selepas forum kami sempat berceloteh dan berbicara seketika dan sekelumit dari ceritanya sudah cukup membayangkan pengorbanan dan kecintaannya kepada agama suci yang baru dianuti sejak tahun 2008. Saya cukup kagum bila mendengar rakan sedesa menceritakan tentangnya :selepas memeluk Islam beliau terus menyambung pelajaran di Pusat Latihan Dakwah Sikuati.Agak terharu bila beliau masih lagi diterima sebagai seorang student meskipun sudah mencecah umur 60 an. Dari hati kecil saya rasa bersyukur kerana penerimaan pihak PLD tidaklah sia-sia kerana baru setahun beliau di sana dengar ceritanya sudah boleh membaca al-Quran walaupun tidak seratus peratus.

Keperitan dan penderitaan yang diceritanya disokong oleh realiti yang saya tengok di sebuah rumah yang agak lama tempat tinggalnya ditepi surau sudah cukup menterjemahkan insan ini betul-betul jujur menerima kebenaran Islam. Demi Islam cara hidup yang benar beliau bekorban walaupun hidup sebatangkara. Setengah rakan-rakan segama semasa kristian ,Anak-anak dan isteri beliau juga tidak dapat menerima beliau lagi seperti dulu. Maklumlah sebelum memeluk Islam beliau antara pembaca khutbah di gereja-gereja dan beberapa orang sebelum ini telah memeluk agama kristian hasil usaha dakwahnya sebelum mendapat hidayah.Sahabatnya bercerita beliaulah figure gereja di Kampung itu sebelum Islam. Tapi sekarang beliau selalu mengajak anak-anak muda dan orang kampung mengenali Islam lebih dekat meskipun di sana penduduk muslim kelompok yang minoriti.

Semasa sesi forum, walaupun pelat bahasanya kurang jelas pada saya, namun saya dapati hadirin yang hadir khusyu' mendengar hujahannya kenapa ia tinggalkan kristian. Selain pengalaman mimpi dan persoalan serta kajiannya ketika mencari kebenaran,beliau juga menceritakan terlalu banyak percanggahan yang wujud dalam bible yang sekarang ini baru dikenali nama sebagai al-kitab.antara persoalan yang saya sempat note ialah:

1.Trinity bukan ajaran Yesus(Orang Islam menganggap sebagai Rasul-manusia), Semua nabi mengajar menyembah Tuhan Yang Esa dan tidak boleh menyekutukanNya.Dalam Bible ada meyebut(Markus 12:28-29)Di situ ada seorang guru Taurat yang mendengar perbincangan mereka. Dia melihat bahawa Yesus telah menjawab soalan orang saduki dengan baik. Oleh itu dia bertanya kepada Yesus,"Perintah manakah yang paling utama di antara semua perintah?'..Yesus menjawab."Inilah perintah yang paling utama, dengarlah, hai bangsa Israel Tuhan Allah kita, Dialah Tuhan yang Esa..

2. Dari apa yang saya faham lagi, katanya tiada satu pun Yesus menyebut tentang Trinity, Antara yang disebut ialah dalam Matius 5:17-20 iaitu kedatangan Yesus untuk menyempurnakan taurat.(Benarlah yang diceritakan al-quran Surah al-Sof ayat 6:dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa Ibni Maryam berkata: "Wahai Bani Israil, Sesungguhnya Aku ini pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab Yang diturunkan sebelumku, Iaitu Kitab Taurat, dan memberikan berita gembira Dengan kedatangan seorang Rasul Yang akan datang kemudian daripadaku - bernama: Ahmad(Muhammad)". maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan Yang jelas nyata, mereka berkata: "Ini ialah sihir Yang jelas nyata!"-( Maksudnya Yesus itu hanya sebagai Rasul penyambung ajaran akidah Rasul-rasul terdahulu dan akan di akhiri dengan Nabi Muhammad walaupun berlainan syariat)

Walaupun saya tidak sempat menceritakan Isi ceramah saya, namun cukuplah saya membuat kesimpulan bahawa trinity sebenarnya tidak wujud dalam bible walaupun menjadi teras agama kristian. Banyak lagi yang diterangkan oleh En Abd Bakri namun saya tidak sempat menyempurnakan catatan(Takut tersilap publish) Apa yang saya dapat ambil iktibar dari kajian En Abd Bakri Abdullah:bible adalah dari saki baki ajaran Nabi Isa yang sebenar yang sudah diubah sebahagian, sebab secebisnya ada kebenaran seperti yang dicerita dalam al-Quran..Sepanjang ia mengkaji al-Quran di PLD, katanya belum pernah beliau melihat percanggahan atau fakta yang bercanggah dengan sains.(Sekalipun teori Edwin yang bercanggah dengan al-Quran yang menyatakan manusia asal dari monyet, sekarang ini fakta ini tidak dapat diterima oleh kajian sains-benarlah al-Quran dan benarlah Allah yang Esa satu adanya tanpa sekutu dalam penciptaan alam dan dalam menerima sembahan)


Akhir sekali tahniah kepada adik-adik mahasiswa UMS atas pengorbanan meluangkan masa dalam menjayakan program dakwah. Mabruk juga kepada Ustaz Ghazali Saibin Imam Masjid UMS kerana berjaya menggerakkan bahagian Hal Ehwal Islam dan Masjid untuk melaksanakan program ini.Mudah-mudahan asbab usaha yang ikhlas maka bertambahlah iman dan amal.Salam perjuangan dan salam seindah yang terukir dalam manisnya ukhuwwah fillah
-Sebarang pandangan (muslim atau non muslim)boleh isi dalam inbox di bawah,pastikan sertakan email untuk maklum balas.Wallahu a'lam


Tiada ulasan:

Catat Ulasan