YA ALLAH..!

Catatan pengembaraan

Dalam kesibukan melayan karenah anak-anak, si along dan si baihaqi,sempat lagi mencoret rasa untuk ditatap diri dan suriku jua untuk sekalian sahabat yang bergelar bapa..maklumlah sempena hari bapa:)
Harini masuk minggu ke-5 isteriku di Institut Perguruan..dalam mengurus anak sorang-sorang memang banyak perkara yang perlukan kesabaran, kegigihan dan ketelitian. Bukan kerana untuk menjaganya sahaja..tapi telatahnya kadang mencuit hati dan kadang-kadang membantutkan planing dan tugas harian. Sabarlah diriku!Bibit ditanam sekalipun perlu disiram dan dibaja,kelak membuahkan hasil dengan izin Allah.
Teringat aku pada ayat Allah tentang tanggungjawab kepada anak-anak dalam surah al-Tahrim ayat 6:"Hai orang-orang yang beriman, jagalah dirimu dan keluargamu dari bakaran api nuraka..."
Pantas bila mengingatkan peringatan Allah..teringat pula 1 lagi amaran Allah dalam surah al-Munafiqun ayat 9 pada tiap Insan bergelar bapa semacam aku:" Hai orang-orang yang beriman janganlah kamu lalai kerana hartabenda dan anak-anakmu dari mengingati Allah, barang siapa berbuat demikian maka mereka adalah orang-orang yang merugi". Pantas aku mengeluh keseorangan..baru anak 2 orang sudah keberantakan tugas harian dan tanggungjawab.

Yang sadisnya 3 minggu yang lepas semasa kami bercuti, sahabat-sahabt semenanjung dan umat Islam Kota Marudu dikejutkan dengan pemergian ayahanda Ustaz Bahrudin Mardhia, masa tu kebetulan aku mengalami gangguan kesihatan..nak pitam semacam dek gastrik hampir ke garisan kronik. Ramai sahabat masa tu sms dan tel tanya jam berapa jenazah akan sampai..masa tu saya rasakan dunia berputar dan pandangan hampir padam..al-hamdulillah mujurlah sahabar rapat cikgu jafri dan Imam R.Mas cepat datang dan memberikan ikhtiar rawatan..Keadaan kesihatan yang terganggu ditambah kelincahan puteraku dua orang menyebabkan aku hampir tak terlayan mereka..kesiaan anak abi...!Jadi aku terpaksa sms kawan-kawan tidak dapat ikut ketempat pengurusan jenazah ayahanda..alhamdulillah mungkin asbab rawatan kesihatan agak ok sikit pagi esoknya, kebetulan jenazah baru mula diuruskan pada pagi ahad, aku gagahi kesana bersama sang putera ku berdua ditemani ustaz Bad dan Ustaz Bahrun.

Namun yang paling terharu semenjak hampir 5 tahun di Sabah aku tak pernah tengok seramai itu orang menyembahyangkan jenazah arwah, mungkin inilah rahmat dan kemuliaan orang yang sentiasa bergerak dan diam di alan Allah..bisik hatiku.Afallahu anhu. Moga Allah akhirkan hidupku juga ketika kaki ku lincah ke jalan Allah.

Kelmarin pula ada panggilan kecemasan dari dari Ustaz Zaidi dan Ustaz Shahrul Locman SMK Kota Marudu kata ada peserta Perkhemahan Unit Beruniform kena histeria, masa tu aku sama anak di kelas al-Quran di Tandek..sempat ku bunyikan siren kecemasan pada group perawatanku..mereka pun bergegas kesana.alhamdulillah segalanya dapat pertolongan Allah, tapi malam tu ada lagi dari 2 orang jadi 3 orang yang lain pula..tapi yang sedihnya pelajar kristian yang dirasuk tidak dibenarkan untuk kami rawat. Siapa yang tidak benarkan?Wallahu a'alam..mungkin ajaran sesat dalam kristian pun menular juga kat sana.
Apapun alhamdulillah sambil jadi sura rumah dapat juga sikit sebanyak tuntaskan tanggungjawab. mungkin juga adidinda dari semenanjung datang hampir 2 minggu lepas mengurangkan bebananku menjaga 2 putera ini.So yang nak minta rawat kalau yang tidak kronik saya jemput ke rumah. Kalau yang kronik terpaksa minta sahabat Group perawat yang lain atur.

Sebagai khulasoh, bagiku anak adalah temanku. Kemanjaan dan kelincahanya merawat hatiku..namun kekadang ia menjadi ujian dalam meneruskan misi dakwah dan menerokai tugas. Lagipun mereka masih belum mengerti erti hidup. Erti itu harus ditanam pada pandangan, mata dan sentuhan untuk mereka..supaya mereka mengerti erti mengenal diri lantas mengenal rabbul jalil. Akhir kalam kupanjat sekelumit doa agar mereka jadi anak yang soleh tatkala aku berada di alam baqa'.amin ya rabb

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah.. itulah nikmatnya bagi mereka yang mempunyai zuriat bagi penyejuk mata dan penawar hati untuk ibu bapa.

    BalasPadam